Hugo MĂRĂCINEANU
Nimic nu a putut să-l abată, nimeni n-a putut
să-l corupă ca să-l atragă pentru a părăsi lumea ce s-a zidit și a crescut
odată cu el pe cărările mișcatoare ale existenței. Copilul se repezea ca o
vijelie, cu bățul și cercul, să arunce o privire de sus de pe podul ce sălta
Calea Galați peste șinele de tren ce duc în lumea vălmășită a portului, șinele
taie pe o latură cartierul Comorofca- cu casele lui lacustre și cele cocoțate
pe taluzul înalt, mărginind lumea bălților create de Siret și Dunare. În
dreapta, portul ce forfotește de cărute, hamali, negustori, călători, pescari,
remorchere, șlepuri, ceamuri, bărci, barcaze și vaporașe burtoase ce vin
fumegând dinspre Galați ori stau tihnite la ancoră în largul Dunării până hăt
departe spre Filipoiu, Ghecet ori Măcin; în stânga, peste linia dreaptă a
papurei și stufului, lucesc- din loc în loc, ochiuri de apă pana in zarea cu
paduri de salcii, de la varsarea Siretului in Dunare, iar aici si mai la
stanga, pe o pantă clisoasă ce se prăvale spre Baldovinești, mai țin piept
vântului două mori ce macină zările cu brațele lor mișcătoare.
Fugit de acasă
și luat sub aripa unui nene ce trage
tacticos dintr-o țigară făcută din chiștoacele adunate de copii, Ghiță- băiat
de oameni gospodari, cu casă de zid și ceva afaceri, curățel, cu pantaloni
trei-sferturi și încălțat cu sandale albe, face notă discordantă cu liota cu
nasurile umede, murdare, cu urechi mari,
clăpăuge, cu ochii de azur, ce se tot înghiontesc tipând boje moi, dar se pornesc pe înjurat pe lipovenește, țigănește,
armenește, grecește, macedonește, turcește, iar nenea le zice câteva înjurături pe inglizește, nemțește și ungurește. Fără să le pese de picioarele
desculțe, cămășile decoltate, chiloțeii peticiți, coboară zbenguindu-se pe
calea ferată printre magaziile aliniate spre forfota mirifică a schelelor,
privind cu admirație mușchii uriași ai hamalilor încordați sub poveri. Domn’ mecanic
trage furios semnalul- vaca neagră
pufăie pe nări, purjeaza violent cazanul și cele două fuioare de abur îi sperie
și o rup la fugă spre chei. Cheiul e o altă lume, nu mai e Brăila, de Crăciun
miroase a castane coapte, a portocale, lămâi, roșcove, hamalii se fac că mai
scapă câte o ladă și sferele de aur se împrăștie pe piatra vânătă de granit: lasam bre și la copii, că-i pacat la Allah!
și effendi Ali râde cu stirbătura lui de gură. Vătafii trec urmați de hamali
uriași, încinși cu brâie late, și încep tocmeala cu chir capitan, vatmanul semnalează în vagonul lui galben sau
albastru și-i gata să urce pe Danubiu, să o ia spre Lacu Sărat la Cazinou, prin
pădurea Monument ori să țină calea pe
Sfântul Constantin spre Dorobanțiul
fierarilor, morarilor, potcovarilor ori să facă la dreapta și să treacă prin
fața Bisericii Grecești, prin piața Sfinții
Arhangheli și de aici pe Calea Galați
plină de ceainăriile lipovenești și cafenelele armenești, trece podul și face
rondoul în inima Brăiliței. Drumuri de taină a mai bătut cu cei trei lipoveni
ce l-au luat cu ei, la îndemnul lui domn’ Nicu- tatăl lui Ghiță, e ciudat că
doar preotul îl numește Gheorghe, toți îi zic și-l știu de Ghiță. Cu bărcile pe
gârlele ce pleaca de sub poalele caselor cocoțate pe pari, în Comorofca, printre ziduri de stuf
și papură, spre gurile Siretului, din loc în loc se deschide câte o baltă ori
un loc mai înalt unde oamenii împletesc coșuri de nuiele, țes rogojini,
împletesc tot felul de coșuri de nuiele, fac mese, scaune din lemn, papură și
nuiele. Aici stau toata vara și toamna, vara lucrează ce-au cules toamna, iar
toamna taie papură pentru vară și stuf să-l vândă pentru insolzat acoperișe. Ce
vrajă se desprinde din ochiul de nufăr săgetat de o egretă albă, ce se leagănă
ca o lacrimă de sidef, sub pleoapa stufoasă a unei sălcii, ce vrajă l-a
fermecat pe copilul Ghiță ca să devină gravorul nepereche și glasul căror stime
ale apelor l-a vrăjit să nu părăsească niciodată Brăila, nici la chemarea
Academiei de Artă de la București, nici la chemarea sculptorului Romul Ladea la
Cluj, nici la chemarea unor rude în Olanda și nici la chemarea de la New York a
lui Neagoe cel care îl chemase mai întâi pe Constantin Brâncuș. Farmecul Regalei, cu nesfârșitele sale
restaurante, cârciumi, galerii de modă, ateliere de artă fotografică și de
înrămat (litografii, reproduceri, fotografii pe gustul onor clientelei ), grădini de vară, cofetării, terase, cafenele,
cinematografe, Teatrul Comunal,
Conservatorul Lyra, bănci, bursa de
cereale ( ce dădea prețul grâului pentru Europa ), legații străine, consulate,
sedii de societăți navale și multă, multă mișcare. Totul s-a fixat pe sufletul
călătorului peste timp și totul s-a oprit în timpul războiului. Refugiu,
mizerie, frig, tristețe, spaime și nesfârșitele lecții în particular ca doar ce s-ar sfârși răzbelu’ și ce s-a’
face bietul copil, decretase bunica din partea mamei. O umbră, un întuneric
peste care venea spaima examenului de capacitate de care se speriase, îl speriaseră, iar lui i
s-a părut o joacă- așa să treacă timpul, ceva aritmetică- mult mai puțin decât
ce socotea el cu tata, scris și caligrafie, ei asta, da, i-a plăcut; puțina
franceză- dar el trăncănea în franceză cu mătușile; cânt, voce nu prea avea,
dar le-a tras un vals la mica lui vioară de l-a aplaudat și comisia; în rest,
religie: cele Zece Porunci, Tatăl nostru, viața lui Isus. La
gimnastică i-a plăcut, fuga, săritura, săritul coarda, aruncarea la țintă (
mamă, mamă, ce marcoave arunca el pe maidanul din spatele crâșmei Terente! ), și gata, era elev în clasa
întâia de liceu. Ceva se întâmplase, mulți oameni nu s-au mai întors, multe
case erau în ruină, bisericile priveau- cu turlele jupuite de tabla de aramă,
peste un oraș fără vlagă, fără parfum, gata să adoarmă. Dar, dinspre Bărăgan a
început sa curgă aurul unor recolte de excepție, samsarii alergau, misiții erau
peste tot, magaziile gemeau, vapoarele descărcau-încărcau, hamali, fochiști,
marinari, femei, bărbați, copii- viața fuge fericită în plimbări cu trăsura-
numai pe aleiul Cuza, acum e la modă Monumentul, Grădina Mare e pentru elevi, servitoare, ordonanțe și protipendada mahalalelor
ori locul de producție al prostituatelor. Un lucru bun a avut refugiul, i-a
scos în cale pe cel ce i-a pus în mână creionul și iată minunile cum se aștern-
Muscal cu trăsură, Stație de trăsuri, Portret de lipovean, Copii la
joacă, Case în Comorofca, Magazii în port, Hamali, Remorchere, toate
își cer dreptul, trecând prin inima lui, să reînvie pe hârtie. Tot mai dese
sunt portretele Ligiei, fata lui dmn’ colonel Vasilescu, elita ofițerească,
educație de pension- plimbată prin țară odata cu tatăl comandant, nesiguranță
și neliniște, dar inima lui se aprinsese și ne va blagoslovi cu portrete de o
rară sensibilitate. Acum cauta, descopera tehnici, auzise de un pictor,
Vedenevschi, polonez scolit in Franta, dar gustul acestuia pentru clasicism
nu-i spunea nimic, se perinda printre zugravii ce pictau interioarele
,,domnilor cu tafna”, colinda bisericile, copiaza si se instruieste,
redescopera tehnici sau inventeaza, dar inca nu-i erau de ajuns.
Dupa ce
impotrivirea familiei a fost infranata, Ghita devine studentul profesorului
Gabriel Popescu la Academia de Arta din Bucuresti. Gabriel Popescu, gravor
exceptional, propietarul unui atelier dotat cu toate masinile si sculele pentru
grafica acvaforte, gravura, linogravura, xilogravura- executa matrite pentru
banii mai multor tari; profesor dur- care pornea cu o grupa, dar rare-ori
reuseau sa ajunga la absolvirea celor sase ani doi-trei studenti- se transferau
ori se lasau pagubasi. Gabriel Popescu il aprecia foarte mult pe Gheorghe N.
Naum si spera sa-l aiba de ginere, sa-i duca atelierul mai departe, dar pe Ghita
il vrajise Ligia asa ca Stefan Zainea, alt brailean, i-a devenit ginere
maestrului si chiar i-a dus arta mai departe. ,,Am facut niste miniaturi sa
scoatem bani ca eram si noi studenti, sedeam sub portalul de la Catedrala ,,Sfantul Iosif” si ne etalam
miniaturile si facuse machedonul o lucrare cat palma mea ,,Vanzatorul de
covrigi cu susan”, ei bine, se vedea susanul de pe covrigi!”, imi povestea
profesorul meu mihail Menzopol ( conu Misu ), pe vremea cand nu stiam cine-i
machedonul, nici ca am sa fiu coleg de liceu si facultate cu fiul sau. ,,Si
ne-am dus noi la Braila, si-am cutreierat orasul, ce frumos cantau grecii si
italienii seara pe Dunare la lumina facliilor si felinarelor, parca toata apa
era numai ras, muzica si bucurie, si, ce crezi, ne-am facut noi palete mari de
pictori- le comandase Ghita la un lemnar, paleta de nuc, uscat de cand e lumea,
da’ vezi…paleta trebuia ingrasata sa nu se usuce culoarea, uleiul pe ea.
Citisem noi ca cel mai bine se ingrasa ungand lemnul cu unt timp de un an, se usuca,
iar o ungi si tot asa”, da’ Ghita zice ,,n-avem timp de asa ceva!” si ,,ne-am
strecurat in casaria unu macedonean si am bagat paletele in cazanul in care se
topea untul pentru ca apoi sa-l taie calupuri. “ ,,Doamne, ce scandal a facut
machedonul cand a vazut ca untul e cam verzui, da’ mirosea frumos, dupa ce au
scos doua-trei randuri de calupuri de unt macedoneanul a iesit injurand, noi
zdup de unde ne pitisem, am luat paletele si fugi…” Intors in Braila, plin de
iubire pentru lumea in care se ivise, o cucereste pe Ligia si incepe lungul
drum al implinirii acestui mare maestro care picta, grava cu acul, facea
linogravura, xilogravura, acvaforte ( unde a inventat foarte mult ). Inca de la
Bucuresti formeaza ,,Grupul celor patru”, cum e cunoscut in istoria artelor: un
pictor, doi graficieni si sculptorul Oscar Han.
La Braila ii atrage pe langa el pe Mihai
Gavrilov, Cotrava, Sorin Manolescu, impreuna cu care vor forma Cenaclul
,,Dunarea de Jos”; sunt remarcati si supervizati de Teodorescu Sion ( nascut la
Plopu, Ianca ), professor la Academia de Arta, care ii atrage in tabere de
creatie la Curtea de Arges, iar ei, la randul lor, il cheama si impreuna
lucreaza in baltile Brailei. Discutau despre un sindicat al artistilor, despre
o obste, care sa-i reprezinte, sa le apere interesele, care sa-i promoveze pe
cei talentati, sa-I ajute pe cei ajunsi in nevoi. Sion era vrajit de lumea
baltilor, dar el nu era un om al campiei, al intinderilor si era adanc implicat
in formarea studentilor sai, ba, mai mult, i-a influentat si pe braileni- mai
puternic pe Sorin Manolescu, in cromatica si peisaj, iar pe Naum l-a atras spre
realizarea unor compozitii ample: ,,Viata la tara”, ,,Targ”, teme lucrate si de
Sion. Expozitiile Cenaclului ,,Dunarea de Jos” au un succes deosebit- se vand
lucrarile, si dintr-un carnet tinut de Sorin Manolescu aflam cine erau
cumparatorii: consuli, ingineri, directori de banci, de bursa, negustori,
capitani de nave, etc. Dar artistul trebuie sa castige pentru a exista,
lucreaza litografii alb-negru si color, peisaje, portrete, exerseaza si imprima
un sir de gravuri ( cu acul ), in care, asa cum sustine doamna Hartuchi in
volumul ,,Naum gravorul” se apropie de perfectiunea lui Rembrandt.
Experimenteaza tehnica encausticii ca la grecii antici ( pigment amestecat cu
ceara rafinata ), si ne lasa o serie de numai 30-40 de lucrari din care doar
4-5 sunt in Muzeul Brailei ,,Carol I”. Lucreaza, lucreaza zilnic, stand
ghebosat peste placa de cupru, cu ochii in lupa imensa, iar cand oboseste
asterne pe cartoane flori, scene din port, peisaje, strazi si personaje, scene
de balta, portrete de pescari, iar cand face un numar de 10-20 le da unor
persoane ca in drumurile lor prin tara sa i le vanda. Dar vremurile se intuneca
din nou, artistul simte asta mai acut decat oricine, in Europa reincepe
razboiul si se decreteaza mobilizarea generala; cu ajutorul prietenilor
reuseste sa fie incorporat pe loc asa cum erau cei de la CFR si asa cum erau si
cei de la AFDJ. Se ocupa intens de cultivarea gradinii, de cresterea iepurilor
si a pasarilorpentru a face fata mizeriei si lipsurilor. Braila geme intesata
de armata si nave militare, se impune un regim de austeritate, dupa mai putin
de 35 de ani nemtii se instaleaza iar in garnizoana si oras, dar de data asta
se comporta civilizat ca aliati si nu ca ocupanti. Si inca nu era plin paharul
mizeriei, calvarul incepe abia dupa bombardarea gariisi distrugerea unor
cladiri de valoare istorica ( Hotel ,,Belvedere”, Hotel ,,Sankt Petersburg” ),
si a venit lipsa lemnelor de foc, lipsa hranei, inflatiile, foametea,
cartelele, devalorizarea modului de
viata propaganda abrupta si grosolana a unor tovarasi cu ,,origine
sanatoasa” dar fara educatie, cine tipa mai tare si batea mai tare cu pumnul in
masa era mai revolutionar. El, artistul, traia din visele copilariei si
adolescentei, arar mai reuseau vanzatorii ambulanti sa-i mai plaseze lucrari pe
la Galati, Focsani, Buzau, Ploiesti, Tulcea, Constanta. Ligia ii daruieste doi
baieti, Gigi si Nicusor, el singur trebuia sa tina toata familia, copii, sotie
si soacra, doamna Vasilescu. Incepe sa se simta o dezmortire abia dupa 1953,
dar prin oras circula soldatul sovietic; Lyra era teatru rusesc, Casa Armatei
era condusa de ofiteri rusi, peste tot erau incartiruiti ofiteri cu sotiile,
iar copiii lor aveau scoala ruseasca. Gustul pentru cultura si arta nu putea fi
invins iar soldatul sovietic trebuia sa fie exemplu asa ca Teatrul Comunal
functioneaza, Carabus dispare, Lyra devine un fel de teatru lyric pentru
soldatul sovietic. A.R.L.U.S.-ul este incurajat, ca de, trebuia culturalizata
masa, clasa muncitoare, oare nu isi mai amintea nimeni de suferintele lui
Cloni, Bancila, Nae Ionescu, Nicolae Iorga?! Intrezareste o sansa si in
spiritul noii orientari pune bazele unei scoli de arta, Scoala Populara de
Arta, dupa modelul sovietic dar cu ideile si oamenii brailei: N. Naum, Catrava,
Tomaseli, Tamara Izbasescu, Bebe Ivanovici, o scoala, o adevarata facultate,
intrai cu examen si numai daca erai elev sau ai absolvit scoala medie.
Cataloage, note, examene trimestriale, anuale, expozitii, examen de absolvire.
Obiecte de studiu: istoria artei, anatomia artistica, perspectiva, decorativa,
pictura, desen. Sectii de pictura, grafica si mai tarziu sculptura si
tapiserie.
Obtinuse o victorie uriasa, iesea permanent in public prin elevii
sai ( multi sunt astazi artisti plastici cu un bun renume nu numai in Braila ).
Domnul Naum. Da, era un domn, nu aparea nicaieri fara palarie, cu boruri mari,
de sub care licareau ochii sai albastri-verzui deveniti in vremea din urma
sagalnici si tristi, in costum impecabil, vara de culoare deschisa, cu
pantalonii calcati la dunga, o tinuta care impunea respect si imi inchipui acum
de ce Alexandru Ciucurencu de cate ori il vedea pe acest Senior al U.A.P.
incepea sa-l roage: ,,spune tu, mai Ghita, la aia la Uniune, sa-mi dea niste
bani ca nu ma mai descurc!” Da, a alergat la Galati, la Tulcea, la Slobozia, la
Calarasi, sa-i caute pe toti colegii, pe artistii locali si ii gaseste pe
Gavenea si Pavlov la Tulcea, pe Spirescu la Galati si pune bazele filialei
U.A.P. Braila, cu Cenacluri in celelale orase, cu toate ca Galatiul era
capitala regiunii. Uniunea Artistilor Plastici, asociatie profesionala cu
personalitate juridical, sustinuta si incurajata de politica partidului, dar cu
ce pret?! Abia noi cei ce am venit dupa anul 1960 ne-am dat seama si l-am
platit. Tovarasul Naum executa comanda de la raionul de partid Braila, picta
Comitetul Central al P.M.R. de zece ori. Parintii proletariatului Marx, Lenin,
Stalin de cate cinci ori. Portretul tovarasului Gheorghe Gheorghiu-Dej de 50 de
ori, ca sa mearga lumea la defilare de 7 noiembrie, Unu Mai, 23 August si ce se
va mai ivi pe parcurs. Copiii cresteau, s-au mutat pe strada Unirii la numarul
38, o casa marunta cu gradina in fata, nevoile erau tot mi mari, el trebuia sa
se descurce la Scoala Populara, cu ce vindea in magazinele Fondului Plastic, cu
comenzi de importanta sociala ( mai tarziu le vor zice comanda sociala ), si-
in sfarsit, cu fondul de achizitii alocat special de catre partid. Despre acest
fond de achizitii, Sorin Manolescu nota: ,,suntem prea multi pentru o bucata
mica de paine!”, nu stiu daca erau prea multi, dar stiu sigur ca valoarea certa
si pe care a confirmat-o timpul a fost N. Naum. Galatiul crestea, fondurile
curgeau la regiune, la Galati se construieste, se fac vapoare, fabrici si pe
langa Scoala normala (care disparuse la Braila ), au aparut institutele pedagogice
de 3 ani care fabricau intelectuali pe banda, dupa scoala medie de 10 ani.
Braila ramane tot mai in urma si ca un blestem in 1964 incepe distrugerea
Baltilor Brailei, cartierul Comorofca dispare (casele lacustre sunt daramate ),
lipovenii pescarii incep sa migreze spre Babadag, Sulina, Jurilofca, dispar si
pietele de peste de pe chei. Baiatul cel mare Gigi, care in clasa a VII-a ii
uimea pe toti cu maturitatea desenului sau, care intra la Scoala de Arte
Plastice din Bucuresti ( Liceul Tonitza ); Nicu, fiul cel mic e un zurbagiu si
un razvratit vesnic cu probleme de
comportament si invatatura. Ligia si doamna Vasilescu apeleaa la
relatiile lumii din care veneau : fost colonel, fost primar, domnul doctor,
doamna arhitecta, si-i ocroteste pe cei doi si-i lasa sa se dezvolte liber.
Domnul Naum e in razboi cu cei care distrug orasul, ii critica in ziarul local
,,Inaintea”- cum zicea braileanul neaos, le face educatie civica ori ii
mustruluieste pentru necunoasterea problemelor de care se ocupau, drept care
multi nu-l inghit si-i poarta sambetele. In oras au mai venit absolventi,
Emilia Dumitrescu, frumoasa, blonda si plina de elanuri subversive. Incepe sa
se manifeste si scenograful Matei, alaturi de grupul cunoascut. Gigi termina
Scoala Medie de Arte Plastice si vrea sad ea examen la filologie, intra in
conflict cu Naum- tatal si in final Gigi isi da foc la toate manuscrisele (
multe dintre ele cititie si de mine ), plus corespondenta cu Grumberg Marius,
cu mine, cu Ion D. Ion si alti colegi. Mergem amandoi la la Institutul N.
Grigorescu si ne pica pe amandoi, anul urmator eu intru iar el pica la Iasi. Sa
fi fost asta o razbunare a unor cozi de
topor ce se strecurasera in Uniune si se razbunau pe intransigenta lui Naum?!
Celebra zicala care circula printre artisti, ca ,,la Fondul Plastic e Foamete
si la Uniune e Jale”, pentru ca la Fond era graficianul Foamete si sef la
Uniune era sculptorul Ion Jalea, acestia aveau ,,origine sanatoasa” si executau
,,comenzi sociale”. I-am vazut gravurile, linogravurile, lucrarile de grafica
expozitiile republicane de la Sala Dalles, le-am vazut in colectiile Academiei
Romane ori in expozitiile temporare ale Muzeului de Arta al R.P.R. Lumea mirifica a baltilor, salciilor,
lotcile, cosurile cu peste, lipovenii, portrete de batrani cu barbi despletite
si brate vanjoase, compozitii cu grupe de pescari tragand navodul, jocul
halucinant al petelor de lumina zburate printre Frunze de salcii si sticliri de
unde toate sunt prinse cu har si o desavarsita maestrie de acul gravorului Naum.
Drumurile bejenarilor, drumurile transhumantei oerilor macedoneni cu mgarusii
lor, cu tot avutul stanei in spinare, portretele copiilor si zbenguiala cailor
prin luminisurile baltii, devin subiecte pline de o caldura parinteasca. Dupa
disparitia Balcicului ,,Barbizonul” artelor plastice romanesti, de aici de la
Braila. El, acest ,,om al locurilor sale”, da artistilor romani un nou
,,Barbizon”. Cohorte de graficieni incep sa rascoleasca batile, Delta si in
expozitiile Republicane apar tot mai des nume caudate, ca Periprava, Maliuc,
Crisani, Partizani, Mila 25, se ridica si se impun nume de graficieni din
Bucuresti, Cluj, Baia Mare. UAPR organizeaza tabere de creatie la Tulcea, Mila
25, Crisani, Sulina, Partizani impunand nume de pictori ce mai’nainte lancezeau
in somnolenta unor edili nepriceputi si dezinteresati. Se impun printre noi cei
tineri Spirescu de la Galati, acuarelistii Pavlov si Gavenea senior, si
redescoperim pe Darascu cu ale lui peisaje la Sulina. Maestrul face mici
bijuterii, icoane din coji de oua colorate, imprimeuri stantate adanc in
mucavaua lacuita de seamana cu pielea de Cordoba, exceleaza in gravuri si
tehnici redescoperite ori inventate, de dimensiuni mici, toate legate de lumea
ce se zidise in inima lui. Prin 1973 eram in casa de pe Unirii 38 si au sosit
trei japonezi ( ingineri ce fusesera chemati pentru Combinat ), acestia stiau,
vazusera si voiau sa cumpere gravure de Naum. Am fost impresionat, stiind ca
cei mai mari maestrii ai tuturor timpurilor pentru gravura au fost si au ramas
japonezii. Dupa cvadrienala de la Venetia din 1964 unde se expun panze de
Tuculescu si grafica Emilia Dumitrescu, intreaga sectie de grafica a Uniunii
este revoltata, dar tovarasul de la Ministerul Culturii ( care facilitase
trimiterea lucrarilor Emiliei ) ii ameninta ca le taie fondurile de achizitii.
Si, ca sa-i calmeze, organizeaza o itineranta: Kiev, Moskova, Ulan Bator,
Beijing, itineranta insotita de comisari de expozitie furnizati de cooperative
,,ochiu’ si timpanu”. Incepand cu Saloanele Nationale patronate de Fundatia
Regala si pana la Republicanele ce reuneau artisti din toata tara, Naum a fost
permanent prezent si in acelasi timp un punct de reper in gravura nationala.
In
1968 Braila se rascoala impotriva noii harti administrative ce-o subordona Galatiului,
ca rezultat al acestei revolte, cand oamenii au iesit in strada, (pentru prima
data dupa 8 noiembrie 1947 ), ca sa
protesteze, s-a aprobat nasterea judetului Braila.
Sarbatori, bucurie, plantat
stejari pe faleza, fixat stema judetului, el artistul plin de incredere a
proiectat o expozitie colectiva sub noua sigla a Judetului Braila! Pe strada
Calarasi, in cladirea fostului Tribunal al Dunarii- acutalul Institut de
Inginerie, in holul ,,Monumental” si pe scara ce duce la nivelul unu, au panotat
prima expozitie de mare anvergura. Se catara pe scara, schimba, indrepta, ii
ghida pe ceilalti, dar inima lui ii facea necazuri de multa vreme ( sa fie de
vina acizii cu care lucra, patima cu care se exprima nu numai in arta, cine
stie? ), asa ca avea in buzunarul de la piept o cutiuta cu pastilute de
nitroglicerina din care- la momentul critic, punea una sub limba si se calma.
Cand cobora scarile, bucuros de expozitia aranjata, apare Emilia care daduse
roata expozitiei si se repede asupra maestrului, care nu mai era ,,nea Ghita,
ajuta-ma!”, care era un dusman care ii pusese ei lucrarea intr-un loc
nepotrivit, ca nu incurajeaza tineretul, ,,ca voi astia batranii nu faceti loc
tinerilor de care va bateti joc!” Maestrul se inverzise, o ghiara de otel ii
sfasia pieptul, se inmoaie si das a se pravale, doi barbati zdraveni il prind
si-l scot pe trotuar la aer, el se bate cu mana pe piept, dar cei doi nu stiau
de nitroglicerina- maestrul Naum cade si se rupe firul. Cineva il cauta in
buzunar, gaseste cutia dar gura ii era inclestata, trupul cuprins de un tremor
prelung si se linisteste.
In cimitirul ,,Sfantul Constantin” sub piatra
ridicata de U.A.P. isi dorm somnul etern Ghita si Ligia, Gigi si Nicusor.
Braila, cu chiu cu vai a reusit sa-I dea numele unei Galerii de Arta, ca bine
zice romanul: ,,nimeni nu ajunge primar
in satul lui!”
0 Comentarii