Dumitru ANGHEL
Volumul de literatură mixtă „TESTIS”,
Editura Senior, Călăraşi, 2016, 80 de pagini, semnat de scriitorul Teodor
Parapiru, adună 31 de texte, într-o aglomerare de stiluri şi formule
prozodic-epice (poeme, romane, scenarii, parabaze, istorii parenetice, entelehii),
după subtitlul-semnal, ca o parafrază generoasă şi necesară pentru perceperea
corectă a tuturor semnificaţiilor tematice ale cărţii.
„TESTIS”
completează palmaresul de autor al domnului Teodor Parapiru, 20 de volume de
proză scurtă, eseu, romane, după debutul editorial cu romanul „Copacii de
cristal”, Editura Junimea, Iaşi, 1981, şi o prestigioasă şi convingătoare
prestaţie de eseist, publicist, jurnalist şi om de cultură, în cadrul Salonului
Literar „Axis Libri” al Bibliotecii gălăţene „V.A. Urechia”.
În noua
sa carte, scriitorul îşi previne cititorii cu parametrii tematici din „Testis”,
cu o avertizare etimologică, de valoarea unei sentinţe, după o zicală, o maximă
de tip clasic, în limba latină: „Aurum
nostrum non est aurum vulgi” (Aurul nostru nu este aurul gloatei), pe semantica
unui proces de transformare după legile chimiei. Îşi supune astfel cititorul
unei presiuni intelectuale, îl determină să consulte Dicţionarul şi începe cu
titlul „Testis”, cu sinonimii din zona juridică: „mărturie, dovadă, martor”,
„Testis unus, testis nullus” (martor singur, martor nul) şi-l determină pe acel
cititor să accepte sensul figurat al dictonului ca spectator şi martor al demersurilor sale
scriitoriceşti, sugerând, în stilul umorului imprevizibil al domnului Teodor
Parapiru, şi conotaţii semantice deturnate şugubăţ şi ironic din zona
masculină.
În
prozele sale de virtuoz, Teodor Parapiru trece lesne din registrul serios şi
doct în cel ludic şi parodic, din realism în simbol; realul şi fabulaţia rămân
cantonate într-o perspectivă multiplă şi cel mai adesea ipotetică asupra
întâmplărilor şi a personajelor, cu rătăciri prin tot felul de labirinturi
spaţiale şi temporale, cu o simbolistică greu de descifrat fără apelul la Dicţionar (parabază – pasaj din comedia
greacă în care autorul îşi exprimă, prin glasul corifeului, părerile şi
sentimentele sale; parenetie – care
îndeamnă la virtute, moralizator; entelehie
– termen folosit de Aristotel însemnând... scopul lăuntric care stă la baza
dezvoltării materiei şi determină întregul proces de dezvoltare...).
În
cartea de... poeme, romane, scenarii,
parabaze, istorii parenetice, entelehii semnată de scriitorul T. Parapiru
există o literatură de-o originalitate agresivă, autentică şi inconfundabilă,
provocatoare de frisoane epice, cu o expresivitate uneori involuntară, iscată
de plăcerea speculaţiei sau forţarea firescului, cu personaje captivante
psihologic şi chiar cu un descriptivism minuţios până la saturarea argumentaţiei,
când pune în cumpănă realitatea textului cu textul realităţii, fără să facă
concesii nici uneia, nici alteia. Din această perspectivă, am impresia stranie
că domnul Teodor Parapiru se străduieşte, împotriva unei fireşti opţiuni umane,
să afirme, într-o contextualitate contradictorie, tocmai ceea ce apreciază
definitoriu şi că o anume rezervă, decentă şi, categoric, elegantă, potrivit
statutului său intelectual, îl opreşte să se pronunţe, preferând o înscenare a
tuturor semnificaţiilor tematice sub protecţia unei „umbrele” conceptuale.
Textele
„belicoase” ale prozatorului, în parametrii unui umor provocator, incendiar şi,
uneori, în afara oricăror reguli, îl „lasă cu gura căscată” pe cititorul cuminte, obişnuit cu... normalitatea şi
chiar cu banalitatea... normală (!) din experienţele sale de lector,
familiarizat cu lecturi din „Răscoala”, de Liviu Rebreanu, sau „Război şi
pace”, de Lev Tolstoi („Calendarul Doamnei Globale Julieta”, p. 5-6, ca o Prefaţă sau Cuvânt înainte), în limitele de avangardă ale domnului Teodor
Parapiru, un scriitor talentat şi îndrăzneţ, care-şi asumă riscul unui... altceva în planul literaturii culte.
Desigur,
acest lucru nu mă împiedică să-i semnalez o apropiere stilistică cu joc de
umbre şi lumini, cu parfum dramatic şi umor de... „Teatrul absurdului”, din
orizontul artistic al venerabilului Eugene Ionesco, cu replici ca din
„Cântăreaţa cheală”, dintr-un text micuţ, „Afacere
de o cafea”, p. 10-11, cu un dialog de o absurdă banalitate. Sau, tot în
limitele aceluiaşi umor impacient, imaginea unui Infern, între apocalipsa din „Divina Comedia”, de Dante Alligheri,
şi cazanele cu smoală din Iadul povestirilor
molcome şi şugubeţe ale nemuritorului Ion Creangă, în istoriile parenetice ale contemporanului Teodor Parapiru
(„Scrisoarea Papei”, p. 12-14).
Umorul
scriitorului Teodor Parapiru este inepuizabil, derutant, pe alocuri iritant,
provocator de disconfort al lecturii, dar de-o supleţe stilistică revigorantă;
trece nonşalant de la momentul foarte oarecare cu eroi „de trei parale” la
tematici majore, ca de la înălţimea unui amvon papal, ecleziast şi uşor mistic,
sau, şi mai strident, din nou la porţia de viaţă de toate zilele a unei
familii, cu divorţ, copii părăsiţi şi tot tacâmul: „În urmă cu vreo douăzeci de
ani, toţi am fost surprinşi când nepotul lui Costi, doctor, om serios, cu
nevastă vrednică şi cu doi băieţi, şi-a părăsit familia şi a plecat la
Constanţa, cu o iapă tânără, cu părul lung, pacientă şi poetă” („Mesaj
enigmatic”, p. 15), banalul, oarecarele ridicat la rang de... entelehie a
succesului, a ieşirii din stagnare.
Tehnica
literară, maniera stilistică, narativă sau lirică, toată personalitatea de
creator a domnului Teodor Parapiru nu se încadrează niciunui reper de creator,
nu se încadrează nicăieri, are propriile reguli, cu precepte riguroase, chiar
când frizează vulnerabilitatea, se pliază după un canon care nu acceptă nicio
ingerinţă disciplinară. Teodor Parapiru scrie o literatură în răspăr, uşor
alergică şi de-o violenţă virusată de factori emoţionali şi de un nonaccept, pe
care şi-l asumă cu o nonatitudine, ironică mai mult, şi o morgă de nobleţe
„cârcotaşă”, gustând din deliciile perverse ale împotrivirii.
Inconsecvent,
umorul parabazelor modernului Teodor
Parapiru se apropie şi de sinceritatea naivă a snoavelor, seamănă cu
jovialitatea poznelor de la Humuleşti şi plusează umoristic pe modelul
„poveştilor de amor” grobian de pe peronul unei gări de provincie, cu bere,
mici şi ifose de mahala. Alteori, manifestă o tandreţe... „suspectă” pentru
personajele umorului său belicos, cârcotaş, batjocoritor, pe care le scuteşte
de traumele suficienţei printr-o asprime patriarhală de... „bătaie la fund”,
dar din care răzbate o nobilă iubire.
Există, rar,
dar există, în „Testis”, un text cu nuanţări lirice evidente, cu doar uşoare adieri de prozodie, cu aluzii de rimă
împerecheată; „de peste mări şi de peste zări – din atomul divin – cu aburul
din vin – pluteau solemne şi demne – Doamna Viaţă şi Doamna Moarte” („Un om
cumsecade”, p. 19-20), care păstrează dominanta tematică a cărţii şi stilul
inconfundabil al poetului Teodor Parapiru, pe care-l recunoşti după doar câteva
sintagme verbale: „- N-am înţeles mare lucru din poezia citită, dar tocmai
de-asta cred că autorul este foarte talentat” (p. 21), asemeni unor prime
acorduri muzicale din „Rapsodia Română”, de George Enescu, ori din „Simfonia
III – Eroica”, de Beethoven.
O altă
sursă de umor vine dinspre onomastica selectată de T. Parapiru pentru personajele
sale: Doamna Julieta, părinţii – preoţi Capac şi Pricopie; între comun,
derizoriu şi sfinţi pravoslavnici, cu extindere şi în zona zoologică: pisica
Toya, căţelul Dodică (p. 24); sau din alte texte: Madam Covalu, sfinţii
Hilario, Antistres; ori Amelia, Solo, domnul Corbu, Medeea Apostol, Madam
Matilda.
În scenariile, parabazele sau entelehiile sale, scriitorul modern
parcă n-ar avea nicio regulă, atacă frontal, povesteşte, relatează, comentează,
pare stimulat de întâmplări oarecare din care face un eveniment major ori din
banalul cel mai banal creează un subiect de literatură de atitudine, de protest
împotriva nimicului ca fapt
important. „Atacă”, cu importanţă străvezie, un existenţialism dual, între
pravoslavnic blând şi uşor desuet şi o erezie prudentă, mai mult
nostalgic-ironică: „- Care va să zică, fiecare bărbat e Adam şi fiecare femeie
este Eva pricepe şi domnul Corbu în legea lui” („Grădina vecinului Marţian”, p.
34). Sau un existenţialism frenetic, de-o diversitate năucitoare, cu
direcţionări tematice spre o opţiune spirituală ecleziastică, din zona unui
creştinism auster dar parcă şi spre o erezie provocatoare: „Pe scurt, ironie a
sorţii, pentru perspectiva supremă, obsesivă, a nemuririi...” („La vânătoare”,
p. 44).
De
altfel, umorul din „Testis” este spectaculos, la limita spontaneităţii dintr-o
scenă, în care actorul a uitat o replică şi, în impas sau stăpân pe sine, s-a
descurcat inspirat şi spontan cu altă replică, în ropote de aplauze, iar domnul
Teodor Parapiru, aflat mereu în această dilematică ipostază scriitoricească, a
simţit că-l scuteşte de multe incomode explicaţii pentru interesantele,
riscantele şi originalele sale derapaje epice.
Arta portretului la prozatorul Teodor Parapiru este uşor virusată de un
sarcasm derutant şi o nobilă afecţiune pentru personajele sale, ca şi pentru
toate păcatele omeneşti, deoarece este animat de o generoasă atitudine de
echilibru, dar tot sub semnul umorului se află!
Un umor
în aparenţă în afara oricăror reguli, între inocenţa zâmbetului de copil cu
reacţii candide, şi rânjetul acru şi pervers al unui cinic, dar scriitorul T.
Parapiru are reacţii conciliante cu nuanţe imprevizibile şi, la fel ca actorul
de care aminteam, pentru cartea sa primeşte mulţumiri, pe care le acceptă cu
plecăciuni elegante şi cu alte cucernice cuvinte de mulţumire. Noroc că
cititorii nu-i aud replica mormăită şi suspect de manierată!?
TESTIS
este o carte de cultură generală, între două accepţiuni intelectuale, cu
opţiuni majore de succes dar şi cu mesaje vagi de disconfort al lecturii, din
partea unei categorii de cititori, pe care autorul, lucid şi echilibrat, şi
le-a asumat.
0 Comentarii