Dumitru ANGHEL
Volumul „Locuirea
în poezie”, Editura Istros a Muzeului Brăilei „Carol I”, 2017, 314 pagini,
semnat de Nicolae Grigore Mărăşanu şi Viorel Coman, este un dialog spiritual între două conştiinţe vii, de anvergură
culturală; o şuetă amicală între doi
intelectuali cu idealuri comune şi preocupări artistice, scriitori de marcă în
zona literară a Dunării de Jos şi a Bărăganului.
Cu un
subtitlu lămuritor, „O estetică a
supravieţuirii”, cartea oferă ritualica unei confruntări inteligente, cu o
notă nostalgică pe teme şi motive dintr-un itinerar de creatori, diferenţiaţi
nu atât de spaţii temporale cât mai ales de orizonturi biografice, care s-au
apropiat prin similitudini culturale. Poetul Nicolae Grigore Mărăşanu şi
criticul literar Viorel Coman şi-au scos săbiile
din teacă pentru a rezista atacurilor
paralele de pe scena unui duel al certitudinilor creatoare,
fiecare având la îndemână scutul de
apărare al argumentelor, pe portative in
allegro, într-un passo doble din
care doar sinceritatea fiecăruia dă valoare dialogului.
Un interviu uriaş, în care poetul N. Grigore Mărăşanu pare a fi cel mai
solicitat de întrebările-şoc ale partenerului său de dialog, intransigentul,
curiosul şi „neastâmpăratul” critic şi istoric literar Viorel Coman, dar are
tactul, inspiraţia şi click-ul de
refugiu, cu care-l linişteşte şi-l lămureşte pe scormonitorul său interlocutor.
Fiecare îşi apără „câmpul de bătaie” al disputelor doar aparent belicoase, pentru că, de fapt, gustă
copios din deliciile întoarcerii în copilăria miraculoasă din Delta ostroavelor
şi a răsăritului de Soare, sau a câmpiei largi a Bărăganului cu dropiile maiestuoase
şi a cumpenelor de fântână, până la adolescenţa frenetică şi maturitatea împlinite.
Şi unul şi
celălalt îşi apără intimitatea, nu numai cea spirituală, ci mai ales „lungul
drum” al devenirii scriitoriceşti. Nicolae Grigore Mărăşanu, mai nostalgic, mai
liric şi mai... „cu capul în nori”; Viorel Coman, echilibrat, „lord” şi cu morga de „noblesse oblige” din dotare!
În
„Cuvântul înainte”, „Pledoarie”, cum
o numeşte... „avocăţeşte” iniţiatorul acestei cărţi-dialog, profesorul şi
scriitorul Viorel Coman, este tranşant, când... explică de ce s-a oprit la
Nicolae Grigore Mărăşanu: „Am avut încă de la primele întâlniri revelaţia unui
om contorsionat, cu anafoare interioare, cum au şi apele dintre care vine, cu o poetică asupra căreia fie păstrase
tăcere, fie nu fusese niciodată solicitat să răspundă; ...ilustrează azi un
paradox, dacă nu al lecturii, în mod sigur al receptării” (pag. IX).
„Locuirea în poezie”, o carte cu un titlu-metaforă, pe un lait-motiv lămuritor:
„O estetică a supravieţuirii, cu trimiteri subtile, prieteneşti şi inspirate,
la un curriculum vitae poetic al unei impresionante opere literare dominată de
un lirism locativ, Delta Dunării şi Măraşu, de la debutul editorial cu
volumul „Insula”, Editura Albatros, 1973, urmat la intervale decente şi în
creştere valorică de „Corabia de fosfor”, Editura „Eminescu”, 1976; „Umbra fluviului”,
Editura „Eminescu”, 1979; „Enisala”, Editura „Albatros”, 1980; „Distanţa dintre
mine şi un iepure”, Editura „Eminescu”, 1983; „Capriciu pentru cele patru
vânturi”, 1986; „Îngeri şi banjouri”, 1998; „Marţea canonului”, 2001, toate la
Editura „Eminescu”; „Sufletul cântă despre sine”, Editura „Decebal”, 2002;
„Imparele” (sonete), Editura „Grai şi Suflet”, 2007; „Deşertul invizibil”,
Editura Tipo Moldova, 2014...
„Locuirea în poezie”, aşadar, un dialog în care Viorel Coman îşi supune
interlocutorul unei „spovedanii” de
intimitate şi reculegere lirică, de fapt o sinceră, emoţionantă şi prietenească
„gâlceavă” literară, în care unda de
simpatie şi mirajul comunicării sunt evidente, mascate, învăluite doar de o
străvezie imparţialitate, în limitele unei elegante şi inteligente conexiuni
culturale.
Un
dialog, interesant şi vivace, cu „năzdrăvănii” de tot felul, la limita de
...”intrare în joc”, dar un joc al inteligenţei din care... „ies scântei!” din
„spectacolul” confruntării; de unde rezultă că, din copilărie, N. Grigore
Mărăşanu s-a aflat sub semnul fascinant şi benefic al lecturii, cu cărţi
împrumutate de la Biblioteca satului şi a aflat de vorbele bătrânului cronicar:
„...că nu este alta mai de folos zăbavă decât cetitul cărţilor”. Sau că toată viaţa poetului s-a aflat sub semnul
onomastic al Măraşului, localitatea
din Deltă şi Insula Mare a Brăilei, unde s-a născut, a învăţat şi s-a întors
nostalgic după împlinirea sa profesională şi scriitoricească, adăugându-şi
cognomenul MĂRĂŞANU, matrice biologică şi spirituală.
La
întrebările iscoditoare ale domnului Viorel Coman, Nicolae Grigore Mărăşanu îşi
face cunoscut drumul în viaţă, cu studiile liceale la Brăila şi apoi la Galaţi,
unde va gusta din deliciile debutului publicistic la ziarul „Viaţa Nouă” cu poezia „Simfonia muncii” şi s-a integrat vieţii
culturale de la Dunărea de Jos, alături de scriitorii Ilie Tănăsache, Valeriu
Gorunescu... Se întoarce, alteori, la studiile universitare juridice, de la
Iaşi; la viaţa culturală de la Brăila şi la Cenaclurile literare pe care le-a
monitorizat, sau la izbânda sa de mare iniţiativă literară: Festivalul poeţilor
din Balcani. Ca membru al Uniunii Scriitorilor din România a fost alături de Corneliu
Antoniu în organizarea Filialei de la Dunărea de Jos a forumului scriitorilor.
Indiferent
cât de provocatoare sunt iscodirile la care este supus, replicile poetului N.
Grigore Mărăşanu rămân „calde” şi, în
afara ideii de conflict, le transformă în complimente manierate, întorcându-se
convingător în universul său natal cu plauri şi Deltă sau recitând dintr-un
poem; „Există un timp al trăirii / şi există un timp al evocării a ceea ce ai
trăit, /când cu veneraţie poţi vorbi / de o călătorie în pântecul
Leviathanului, / ori despre umbletul magilor în deşert” (pag. 28).
Toate
întrebările, întreaga carte „Locuirea în poezie” a celor doi prieteni sunt de o
seriozitate gravă, pe partitura emoţionantă a celebrei „Appassionata”, una
dintre sonatele pentru pian de L. van Beethoven, din zona unor responsabilităţi
de istorie literară; chiar şi atunci când blândul şi nostalgicul poet N.
Grigore Mărăşanu se întoarce mereu la amintirile din copilărie: „... – În
copilărie, tatăl meu, împreună cu alţi săteni, au desţelenit cu plugurile trase
de patru boi un fund de iezer secat: Brătuleasa” (pag. 141), ca să constaţi că
marii scriitori se pot naşte şi la Humuleşti, „pe malul Ozanei cea frumos
curgătoare..”, ori la Măraşu, pe unde trece Dunărea în drumul său spre Marea cea
mare. Cei doi scriitori se tachinează pudic supraveghindu-şi discret...
indiscreţiile sau protejându-şi intimitatea, într-o şuetă intelectuală din care
răzbat, la limita rezervelor civilizate, doar puţine orgolioase autobiografii
de creatori de literatură, cu care fiecare şi-ar putea revendica un loc
important în arealul literar românesc, nu neapărat doar în limita geografică a
naşterii lor.
Şi
poetul Nicolae Grigore Mărăşanu, „interogat” în limitele agresive ale unei
„inchiziţii” de conştiinţă artistică; şi criticul şi istoricul literar Viorel
Coman, pe coordonatele unor „curiozităţi”, aparent „belicoase”, se dezvăluie
într-un „pas de deux” de coabitare conceptuală, fiecare apărându-şi teritoriul
spiritual de participare. Viorel Coman pare a fi cel care... zgândără
intimităţi, din care s-au născut, egal, „locuirile”
biologice şi literare ale poetului N. Grigore Mărăşanu, iar acesta, cu
modestie, dezvăluie lumii orizonturi şi motive artistice de... „ieşire în
Agora”, fără ifose, fără paranghelii, vorba scriitorului Teodor Parapiru, şi
fără pretenţii de Premiul Nobel pentru Literatură.
„Locuirea în poezie” este o carte despre doi prieteni scriitori, care s-au
hotărât să se prezinte singuri, într-o manieră în care ritualul existenţei lor
de creatori de literatură are o consecvenţă imposibil de perturbat şi o nobleţe
meritorie, iar demersul lor se conturează ca o epopee a memoriei personale
bazată pe acumularea şi suprapunerea amintirilor.
0 Comentarii