Dumitru ANGHEL
Volumul
de proză scurtă „Gânduri
în derivă”, Editura
InfoEst, Siliştea, Brăila, 2018, 112 pagini, semnat de Valeriu Ion
Găgiulescu, cu un titlu incitant, provocator şi cu o doză de
metaforită pe măsura antecedentelor vocaţionale de o mereu altă
tematică şi pe un alt gen literar, epic şi liric, nu-mi modifică
perceperea ideală a personalităţii scriitorului teleormănean, dar
nici nu mă convinge că şi-ar fi schimbat opţiunile imprevizibile
ale prestaţiilor sale de creator de literatură.
Valeriu
Ion Găgiulescu este prozator şi poet, dar parcă n-are astâmpăr
şi tot încearcă mereu altceva, după debutul editorial cu
orgoliosul „...Ca
floarea câmpului”, Editura
Tipoalex, Alexandria, 2006, insinuându-se perseverent, obsedant şi
convingător pe un lait-motiv epic de coloratură nostalgică. Deşi
par ostentativ aşezate pe fundalul unei Istorii tulburi şi
nefericite, marcată de ultimul Mare Război, de experienţa
comunismului şi a ideologiei sale nefaste, traiectoriile individuale
ale personajelor romanului „...Ca
floarea câmpului” stau
sub semnul unui destin implacabil, al necesităţii şi întâmplării
din filosofia materialistă a lui Karl Marx. Soarta personajelor este
parcă dictată de puteri oculte, dirijată de zeităţi malefice, ca
în ţesătura scenică a dramaturgiei greceşti clasice, marcată de
evoluţii fără ieşire.
Eroii
romanului sfârşesc tragic, pentru păcate
de
care nu se fac vinovaţi decât în măsura în care întâmplarea
absolut nefericită produce consecinţe fără rezolvare dintr-o
etică şi morală aflate la graniţa dintre norme ritual-religioase
şi legi juridice, între coduri divine şi coduri de procedură
penală.
Valeriu
Ion Găgiulescu este jurist, este prozator dar este şi poet,
aşa
cum o dovedeşte volumul de versuri „Potcovarul
lui Pegas”, Editura
Opinia, Brăila, 2008, cu o poezie în „dulcele”
stil clasic, consacrat, cu reguli ale prozodiei ca de început de EV
liric,
un fel de retroneoanacreontic,
sfidând
nonşalant tot ceea ce se scrie astăzi, mai ales în formă
decât
în expresie semantică şi nici nu se consideră demodat. Poezia sa
bravează prin încercarea de a rămâne poem, odă, pastel, imn,
gazel sau elegie, şi nici nu se străduieşte să salveze aparenţele
unei
nealinieri la
curente, direcţii, modele..., chiar dacă, în clipele sale de
reverie şi intimitate lirică, se gândeşte că NOUL
din orice domeniu s-a impus, a învins, a convins până la urmă.
Romanul
„Amurg”,
Editura
InfoEst, Siliştea, Brăila, 2017, vine cu noutăţi compoziţionale,
deoarece faptele personajelor, ca şi ecoul lor în conştiinţa
autorului se recompun justiţiar cu accente de... cod
penal al
unei culpabilităţi în derivă, tocmai pentru că Istoria
este
incapabilă să le anuleze stigmatul unei minime clauze
de non-vinovăţie. Explicaţia
unui astfel de discurs narativ s-ar afla în faptul că prozatorul
V.I. Găgiulescu este un jurist (cu state vechi de serviciu la
Judecătoria teleormăneană şi cu prestaţii notorii la Baroul de
avocaţi din Tr. Măgurele), care a schimbat roba
literei
de Lege din Codul de procedură penală cu fracul
de
ceremonie al Limbii Române artistice şi literare şi şi-a
construit personajele romanului „Amurg”
după
tipul şi arta Oratoriei, care s-ar pleda vinovat
în
acuze şi insinuări probatorii ale unei Istorii cu ideologii
contrafăcute.
Scriitorul-jurist
sau juristul-scriitor îşi îmbracă epicul după coduri
ale
Legii metaforei, iar personajele sale, mai ales cei trei grobieni
povestitori de întâmplări, cu o biografie aflată sub semnul
maleficului se găsesc permanent sub incidenţa complexului
nevinovăţiei protejate până la decizia incriminatorie cu martori
şi sub prestare de jurământ! De fapt, întreaga structură a
romanului „Amurg”
este
o copie legalizată a unei pledoarii susţinută la Bară
de
scriitorul-avocat al apărării, care nu acceptă decât expertiza
unei
realităţi imperturbabile după un cod
penal moral,
intransigent şi fără
drept de... recurs. Până
la urmă, în cele două romane, V.I. Găgiulescu acuză vehement
ISTORIA şi-şi graţiază generos personajele, pe care le consideră
victime, chiar când poartă stigmatul de torţionari.
Am
apelat la acest periplu de proză şi poezie, pentru a releva
personalitatea... „incomodă”,
dar
cu totul originală a domnului Valeriu Ion Găgiulescu, şi a
semnala, din nou, cu aceeaşi derutantă uimire, noua „ieşire la
rampă” a literaturii de impact cu volumul „Gânduri
în derivă”, în
care sunt adunate treisprezece... poveşti, povestioare, şotii,
eseuri, pamflete, satire, memorii, gâlceve, spaime şi „mârâieli”
sau nu ştiu cum să le mai numesc!?, izvorâte dintr-o încrâncenată
ceartă
cu
lumea, cu toată lumea din jurul său.
Cele
mai multe gânduri
în derivă vin
cu certitudine din sufletul său răvăşit de atâtea dilematice
pretexte din zona răzvrătirii, în tonalitatea şi ritmul agresiv
al celebrului „Dans
al săbiilor” din
baletul „Gayaneh”,
de
Aram Haciaturian. Există în proza lui Valeriu Ion Găgiulescu o
elegantă atitudine de scriitor-manifest, cu o încrâncenată
apetenţă pentru un altceva
din
zona de o intimitate agresivă, protestatară, pe care şi-o asumă
nonşalant şi fără senzaţia culpabilităţii.
Primul
dintre cele 13 eseuri deschide „cutia Pandorei” pentru vocaţia
literară a autorului şi-i justifică parcursul de creaţie, cu note
de biografie lămuritoare şi de un sentimentalism uşor desuet dar
de-o sinceritate emoţionantă.
Pretextul
lansării primei sale cărţi, romanul „Amurg”,
dincolo
de festivismul firesc, i-a deschis sufletul prozatorului V.I.
Găgiulescu în limitele unei teribile surprize din orizontul
celebrului personaj al scriitorului francez Moliere care... „nu
ştia că face proză!?”
În
cel de-al doilea text, scriitorul este „pus pe gâlceavă” nu
neapărat din perspectiva unei agresivităţi oarecare, banală sau
cârcotaşă, ci provocată de o anume sensibilitate nuanţată intim
din împotriviri fără motivaţii alarmante sau „explodează”
împotriva propriei incapacităţi de a-şi stăpâni reacţiile
sufletului său încercat de multe, foarte multe „alergii”
intime.
V.I.
Găgiulescu este un nostalgic fără leac, de-o sensibilitate pe care
n-o poate stăpâni; sufletul său, angoasat, este permanent în
derivă, iar gândurile sale mereu „o
iau razna”, nestăpânite
şi în „alertă de gradul zero”. Într-un crochiu
memorialistic
are opinii pertinente „Despre
muzică”, foarte
fireşti, pentru că este fiul unei soprane de la Opera din Chişinău,
de unde a moştenit gena
unei
astfel de înclinaţii artistice. Are opinii pertinente despre
fenomenul manele,
pe
care-l explică doct, cu trimiteri la Dicţionarul Candrea-Adamescu
(1930) şi-i explică cu umor derapajul
semantic
în melodiile româneşti contemporane.
Un
întins eseu
cu
accent pe calitatea umană a sincerităţii, cu multiplele sale
valenţe stilistice, face trimiteri dintre cele mai năstruşnice, de
la Cain ţi Abel, din Cartea Sfântă, şi până la exemple din
toate mediile sociale, ori pe comportamentele cele mai concludente:
„de când încep copiii să mintă!”
Domnul
Valeriu Ion Găgiulescu este un eseist imprevizibil şi „atacă”
în „presto cantabile” orice temă, ca, de pildă, în satira
epică de doar câteva pagini, miracolul zarului norocos 6-6 al
jucătorilor împătimiţi de table; are o fascinantă dezlegare a
miracolului hazardului în viaţa oamenilor şi încheie cu un poem,
şugubăţ i-aş zice, „Dublele
vârstei”
(pag. 70).
Lait-motivul
tematic obsedant al volumului „Gânduri
în derivă” rămâne
cantonat în perimetrul emoţional al meditaţiei şi al atitudinii
civice a scriitorului, cu ritmicitatea tonală, în creştere
impetuoasă, a cunoscutului „Bolero”, de Maurice Ravel, iar
consecinţele etice, morale şi de recesiune sufletească sfârşesc
în finalul, impetuos şi el, dar lăsând loc echilibrului
eliberator.
În
fine, există în această carte tot felul de gânduri,
unele
foarte oarecare, altele... năstruşnice, dar Valeriu Ion Găgiulescu
a ales să facă din ele o risipă
interesantă
de observaţii de cultură şi civilizaţie: „Iată, deci, o
fericită îmbinare între anume principii filosofice şi un mod de
gândire profan” (pag. 110).
0 Comentarii