Dumitru ANGHEL
Volumul de versuri „Gânduri
de iubire”, Editura Lucas, Brăila, 2019, 120 de pagini, este cea de-a şasea
carte semnată de scriitorul brăilean Alexandru ENE, după debutul editorial cu
placheta Drumul către amintiri, versuri,
catrene epigramatice (2016), urmată, într-o ritmică anuală, de „Umor la foc automat” (2017); „Gânduri de iubire” (prima parte), în
2018 şi de „Ecoul amintirilor” (roman),
în 2019, toate apărute, în exclusivitate, la aceeaşi editură.
Noul
volum, „Gânduri de iubire” este, de
fapt, o ediţie revizuită şi adăugită, cu o copertă
sugestivă pentru tematica lirică, de dragoste, şi cu un timbru enigmatic şi
romantic, semnată de Mihai George ENE, şi cu o prefaţă semnată de prozatorul Jenică Chirac. Întregul volum,
cantonat pe o lirică preponderent intimă și spontană, dominată de pudoarea
emoției, adună 64 de poezii, cele mai multe de mică întindere, structurate pe
4-6 catrene, cu rimă clasică, în formula consacrată, împerecheată (1-2; 3-4),
încrucişată (1-3; 2-4) sau îmbrăţişată (1-4; 2-3).
O poezie
de dragoste, cu infinite nuanţe, glisate între sentimente, senzaţii de-o
romantică delectare şi superbe spectacole lexicale, dar în limitele celei mai
tradiţionale abordări ale sentimentului iubirii, trimite spre maniera sinceră,
uşor naivă dar de-o puritate celestă, a poeţilor înaintaşi, Asachi, Conachi,
Văcăreştii... din marea şi autentica literatură lirică erotică românească.
De fapt,
o lirică de contrast a poetului contemporan în aparentă... derivă, direcţionată
spre performanţă în zona formelor de cristalizare prozodică, deşi impresia de
prim contact cu poezia domnului Alexandru Ene este una de... „încremenire în tipare!”, în stereotipii
şi formule, care parcă mai mult l-ar stânjeni decât i-ar concretiza maniera
poetică.
Am
impresia stranie că, dacă poetul Alexandru Ene ar... cocheta cu versificaţia
modernă, promotoare „a unor reguli... fără
alte reguli!”, l-ar scuti de multe şi incomode restricţii de procesare
lirică eminamente originală!?, scutindu-l de o nostalgie fără obiect. Numai că
poetul autentic şi stăpânit de rigori prozodice tradiţionale... „înoată” cu
grijă în fluxul violent al poeziei agresive, nu atât din zona expresivităţii şi
a calităţii ideatice, cât mai ales în formula sa de... noutate cu orice preţ!, de şoc
liric şi ideatic.
În
consecinţă, poetul Alexandru Ene îşi păstrează propria linie melodică a poeziei
sale, tradiţională, cuminte şi verificată în timp, şi începe cu prima strofă
din „Gânduri de iubire”, ca o metaforă convingătoare, în limitele naive ale
unui tinerel aflat la prima... declaraţie
de dragoste: „În gândul tău, iubito, ce azi e-n sărbătoare, / Multă iubire
pentru mine am găsit. / Şi ca răspuns îţi ies la-ntâmpinare, / Prin gândul meu,
un mesager de dragoste-ţi trimit” (Op. cit., pag. 9) şi-o ţine tot aşa,
cuminte, naiv, sincer şi cu sufletul topit de dragoste!
Parcă ar
semăna cu prima scrisoare de dragoste a unui tânăr elev de la Liceul de Artă
către fata frumoasă, care cântă la pian, la serbarea de sfârşit de an şcolar,
de care este îndrăgostit, iar poetul Alexandru Ene se expune artistic şi intim
sufleteşte în ipostaze ale împlinirii visului erotic: „Ce vis frumos, iubito,
am avut / În gând cu chipul tău aseară adormind, / Visam cum pletele-ţi pe
umeri curg / Ca un pârâu de munte şiroind” („Ce vis frumos”, pag. 11).
Un volum
de versuri de lirică erotică, de la primii fiori ai dragostei, pură şi
nevinovată, până la accente sufleteşti cu consecinţele dramatice ale unor
dezacorduri ca în povestea nefericită a lui Othello sau ca în năvalnicul episod
din Samson şi Dalila, dar poetul de secol XXI rezolvă toate spectaculoasele
conflicte sau consecinţe amoroase din istoria erotică a civilizaţiei prin cea
mai paşnică, liniştitoare şi caldă declaraţie de iubire adolescentină: „Tu
pentru mine eşti un înger / Ce-mi luminează calea ca o stea. / M-ai săgetat
aproape ca un fulger / Şi mi-ai răpit cu totul inima” („Cânt pentru ziua ta”,
pag. 13), cu o detaşare emoţională şi o vibraţie lirică spontană şi de-o
gingaşă delicateţe sufletească.
De fapt,
mai toate poeziile de dragoste din această carte sunt atât de concentrate
tematic, pe un singur accent ideatic şi pe aceeaşi ritmică: „Pe tine te iubesc
mereu / Eşti pentru mine ca o floare, / Eşti ca o mângâiere de-alizeu, / Eşti
ca o mare sărbătoare” („Te iubesc”, pag. 15), încât registrul tonal şi
convingător se desfăşoară pe acordurile năvalnice din celebrul „Bolero”, de
Maurice Ravel.
Poetul
şi-a asumat, romantic şi total, un fel de jurământ de credinţă pentru o
dragoste fără margini, chiar cu riscul derapajului în exces sentimental: „De-aş
putea, / te-aş iubi într-un bulgăre / de zăpadă, / te-aş iubi în încredibila
zare / înmărmurită de irealul alb nedefinit” („De-aş putea...”, pag. 20),
pentru a-şi nuanţa sursa provocatoare de emoţii lirice într-o altă formulă
prozodică, mai de ultimă generaţie, în afara catrenelor sale tradiţionale.
Ca să
alunece apoi într-un fel de naivă declaraţie de iubire, de un idealism suspect:
„Acum eşti mai frumoasă / Decât ai fost ieri... / Eşti mult mai drăgăstoasă /
Şi poţi orice să-mi ceri” („Acum...”, pag. 22), pe care-l anulează, simţindu-se
vinovat?!, printr-o şi mai curată, cinstită şi idilică... cerere în căsătorie:
„De ziua ta, iubito, îţi ofer / Garoafe, frezii şi lalele, / Ţi-aş dărui chiar
luna de pe cer / Şi universul presărat cu stele” („De ziua ta, iubito...”, pag.
24).
Şi, ca
să-şi motiveze sau, mai precis, pentru ca să-şi scuze toate inoportunele
îngrijorări „pe muchie de cuţit” ale relaţiei erotice de-o impardonabilă
nevinovăţie: „Aş dori un alt fel de a fi, / Mai simplu, dar pe care să-l poţi
şti, / Aş dori un alt orologiu al timpului meu, / Nu chiar de al lui sau al
tău, / Dar să fie, cu totul, numai al meu” („Dorinţă”, pag. 28).
De fapt,
din nou, poetul Alexandru Ene are şi cea mai sinceră, naivă şi omenească
definiţie a sentimentului de dragoste, intuit tot ca o criză sufletească, un
traumatism spiritual, moral, un amestec derutant de inocenţă, de mirări şi
bucurii: „Fericirea e iubire / Şi-i un act miraculos / Ce ades ne dă de ştire /
Despre tot ce e frumos. / ... / Fericirea e o taină / ce-n lume n-o întâlnim, /
Că-i mereu cu-o nouă haină / Ce-ades s-o îmbrăcăm nu ştim” („Mirajul fericirii”,
pag. 36-37).
Există
chiar o... obsesie a sentimentului de dragoste, pe care poetul Alexandru Ene o
conjugă pe portativul unui sentimentalism total: „Eu iubesc, tu iubeşti, el
iubeşte / Noi iubim. Voi de ce nu iubiţi? / Acum toată lumea iubeşte, / Iubirea-i
iubire prin însăşi iubire”. („Iubire, iubind”, pag. 73), într-un amestec
derutant de inocenţă, de mirări şi de gânduri, împinse spre derizoriu erotic:
„Fiecare iubeşte în altă parte / Ea iubeşte iubind / El iubeşte iubind,
/Acesta-i motivul real” (pag. 74).
Un mic
intermezzo tematic se petrece în universul gândurilor poetului: „De mii de ani
se tot petrec / Fapte, gânduri şi imagini / Ce se succed cu măiestrie de strateg
/ Împovărate de obiceiuri, întâmplări şi datini” („Întâmplări târzii”, pag.
75), de parcă tot mirajul sentimental al dragostei s-ar fi risipit într-un
reproş direcţionat spre culpabililităţi egoist-masculine: „Oare ştii cum se
poate ucide un poet? / Vânzătorul de iluzii aşteaptă noi oferte / pentru trupul
acela frumos / ca o întâmplare, deloc hazlie / alergând cu mine în braţe / nemaiştiind
numărul de la poarta vieţii... / mărturisire la ferestrele de zăpada
/sufletului de ianuarie” („Suflet de ianuarie”, pag. 87-88).
Surprins
de severitatea gândurilor sale, poetul îşi cere scuze elegante pentru impasul
de moment şi simte nevoia reconcilierii: „Doar tu eşti în măsură / Să dai liber
vorbirii, / Şi fără vreo fisură / În freamătul iubirii / ... / De-aceea vreau
să-mi scrii, / Să-mi dai răspuns prin muză, / Deşi îl ştiu oricum / Şi-l am ca
pe o scuză” („Doar tu”, pag. 91-92).
Iar
conflictul de moment, care părea ireconciliabil, se produce într-un „tratat de pace” sufletească şi-o
linişte de iubire eternă: „Să mergem, iubito, departe, / Să mergem pe vârfuri
de munţi, / Să mergem, să mergem, în noapte, / Să mergem încet şi tăcuţi” („Să
mergem departe”, pag. 105), pentru că există un garant al sincerităţii comune:
„Ca şi tine şi eu / În mijlocul iubirii, / Şi-ţi dau acest amănunt / Pe calea
fericirii” („Ca şi tine”, pag. 107).
O lirică
erotică greu de stăpânit... în allegro ma
non tropo sentimental, ca o poveste de iubire în versuri cuminţi, cu rimă
tradiţională, în maniera poeţilor deschizători de drum de care aminteam, la
care îl alătur pe domnul Alexandru Ene,
poet de secol XXI, cu reverberaţii strămoşeşti şi pe coarda sensibilă a unui
Ciprian Porumbescu.
0 Comentarii