Cristian Gabriel Moraru
Raftul criticului
În cartea Raftul de la colț, vol. II (Editura Ecreator, Baia Mare, 2019, colecția „Critica”, 265 p.), Daniel Luca ni se înfățișează de astă dată nu în ipostaza de poet rafinat, pe care i-o știam deja, ci în ipostaza de critic literar. Dacă ținem cont de faptul că, prin natura profesiei sale de bibliotecar, Daniel Luca lucrează tot cu cartea, responsabilitatea sa devine atunci și mai mare, căci un bibliotecar autentic are misiunea nu doar de a fi custode al cărților, ci și să le pună pe acestea în valoare, să stârnească, așadar, interesul publicului larg pentru a veni și a le citi.
Ori, cum să faci acest lucru, mai ales dacă ești filolog, dacă nu prin cronică de întâmpinare? Daniel Luca și-a asumat riscul de a interpreta critic o literatură aflată în plină desfășurare, iar în noul său volum de critică ne propune un mănunchi de 92 de cronici la cărțile a nu mai puțin de 78 de autori contemporani. Aceste cronici au fost publicate inițial fie ca prefețe sau postfețe la cărțile autorilor comentați, fie într-o duzină de reviste literare din întreaga țară.
Un efort care merită apreciat, mai ales având în vedere că este vorba de un raft întreg de bibliotecă. Nu știu de ce l-a pus la colț, dar, în fine, acest raft de cărți are de-acum încolo șansa de a fi perceput altfel în lumea bună a literaturii numai și numai grație faptului că a beneficiat de girul unui cititor profesionist. Ceea ce nu e puțin lucru!
Daniel Luca scrie, fără discriminare, atât despre autori consacrați, cât și despre debutanți care bat la porțile consacrării, acestora din urmă înregistrându-le evoluția, uneori chiar saltul estetic, de la o carte la alta. Astfel, avem nu doar o perspectivă sincronică asupra creației unui autor, ci și una diacronică, prin ochii criticului literar putând avea o mai bună comprehendere a viziunii artistice a unui autor căruia i se alocă mai mult timp și spațiu.
În arhitectura acestui volum, observăm că Daniel Luca are o predilecție pentru genul liric, 72 dintre cele 92 de cronici literare, adică 78 % din substanța propriu-zisă a cărții, fiind cronici despre cărțile de poezie ale contemporanilor săi. Faptul în sine nu trebuie să ne mire pentru că criticul însuși este un bun poet, astfel venindu-i mai ușor să deceleze resorturile intime ale creației lirice a cutărui sau cutărui autor. Restul sunt cronici despre cărți de proză (15 la număr) sau de eseuri, critică și memorialistică.
Aproape o treime din cărțile comentate în acest volum sunt publicate în colecția literară „Ecreator”, coordonată de Ioan Romeo Roșiianu, fie la editura Ecreator din Baia Mare (19 cărți), fie la edituri partenere, precum Grinta din Cluj-Napoca sau Ceconi din Baia Mare, dovedindu-se, prin urmare, că Daniel Luca urcă bucuros versantul prieteniei literare. Pe locul doi, figurează cronici la cărți publicate în spațiul cultural banatic, la edituri din Timișoara, Arad Reșița sau Oravița. Urmează, apoi, cronicile despre cărți publicate la edituri din București, Cluj-Napoca, Brașov, Iași, Satu Mare.
Judecata critică a lui Daniel Luca este întotdeauna nepărtinitoare, onestă, cu o doză de umor uneori, revelând plusurile și minusurile fiecărei cărți în parte. Nu ne rămâne altceva decât să ne așezăm într-un fotoliu și, ascultând în surdină muzică de jazz, să ne cufundăm în lectura cărților propuse de Daniel Luca!
0 Comentarii