BZM Fest, ajuns la cea de-a patra ediție, s-a desfășurat între 11 și 14 iulie, pe domeniul Vilei Albatros din parcul Marghiloman, municipiul Buzău. Evenimentul, organizat de Centrul Cultural și Educațional „Alexandru Marghiloman”, cu sprijinul Primăriei municipiului Buzău, și-a propus să adune, în patru zile de festival, oamenii ce apreciază, cu adevărat, arta, sub sloganul „o lume de bun gust”.
În prima seară (începând, aproximativ, cu orele 19), au urcat, pe scena din parcul Marghiloman, în această ordine, următorii artiști: Delta_Pe_Obraz, Satoshi, Killa Fonic și Irina Rimes.
Delta_Pe_Obraz a fost fondată în anul 2016, în Chișinău, de către Gheorghe Gușan și Cristian Chirila, care erau studenți la secția actorie, în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova. Formația, după cum spun componenții acesteia, îmbină rockul alternativ cu indie, cu funk, uneori cu jazz. Nu este o trupă care se aliniază la o direcție muzicală.
După ce a interpretat în deschiderea unor trupe renumite, precum Luna Amară, Gândul Mâței, Fără Zahăr și COMA, anul 2024 a surprins Delta_Pe_Obraz în formula: Gheorghe Gușan (voce), Gelu Argint (chitară), Nichita Țurcan (chitară), Ilia Ostapciuc (chitară bas) și Seva Peev (tobe). Trupa a avut un setlist constând în piese apreciate de membrii publicului, cum ar fi: „Ritmul meu color”, „Strigă”, „Epitaf”, „Limpede” și „Moarte”.
Cu toate că, trebuie să vă mărturisesc, nu știam foarte multe lucruri despre Delta_Pe_Obraz până să îi văd în concert la BZM Fest, am ajuns să ascult cu mult drag melodiile acestei formații, întrucât consider că fiecare om se regăsește în versurile profunde ale talentatului solist vocal Gheorghe Gușan.
Satoshi sau, pe numele său real, Vlad Sabajuc, este absolvent al secției actorie, în cadrul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova, și a crescut în cartierul Valincea din municipiul Cahul (raionul Cahul, Republica Moldova). Tânărul muzician, înzestrat cu un real har, menționa cândva că îi consideră pe următorii artiști consacrați idolii săi: Linkin Park, Metallica, J. Cole, Max Korzh (Bielorusia), Scriptonite (Kazahstan), Alternosfera, Tupac, Eminem și Kendrick Lamar, aspect care se poate observa și în creațiile sale, ce se remarcă prin abordarea neconvențională asupra genurilor tech trap și chopper rap, îmbinând aceste stiluri muzicale cu hip hop și rock, iar, uneori, chiar cu reggae sau hardcore.
Din formația Satoshi fac parte: Vlad „Satoshi” Sabajuc (voce), Vlad Nebunu (chitară), Marius Bejenaru (chitară acustică, backing vocals), Daniel Nistrean (chitară bas) și Alexei Gribcenco (tobe). Printre piesele interpretate de trupă se numără și: „Dansăm”, „N-avem scuze”, „Semafoare”, „Căștile mele” (acustic), „Mama mi-a spus” ș.a.
În acest moment, sunt de părere că Satoshi este o speranță a trapului moldovenesc și, în special, reprezintă o șansă ca hardcore-ul anilor ’90 și 2000 (vorbim aici despre Linkin Park, Korn și Limp Bizkit, printre altele) să fie readus la viață într-o formă mai modernă, poate, dar cu tot atât de mult farmec.
Rapperul Ionuț Răducanu, cunoscut la nivel internațional și sub numele de Killa Fonic, a început să cânte în anul 2013, făcând parte și din trupa fenomen Șatra B.E.N.Z., iar o melodie de-a sa a fost inclusă și în coloana sonoră a filmului de comedie „Miami Bici”.
Artistul a colaborat cu muzicieni apreciați, atât români, cât și străini, cum ar fi: Carla’s Dreams, Adrian Despot, Adi de la Vâlcea și Ovidiu Lipan Țăndărică, Macanache, Irina Rimes, Pacha Man, AMI, Spike, The Motans, Delia, Smiley, Andrei Ursu etc.
Cântărețul ploieștean a interpretat piese pe care le cunoșteau majoritatea celor din public, precum: „Cum am știut”, „Niciun glonț nu doare cât dragostea”, „Bloody Acapulco” ș.a.
La un moment dat, în memoria fostului său coleg din trupa Șatra B.E.N.Z., regretatul rapper Darius Vlad „NOSFE” Crețan, Killa Fonic i-a rugat pe membrii publicului să strige numele acestuia.
Deși, după cum cred că deja știu cititorii mei acest lucru, nu sunt o mare fană a stilului abordat, îl respect pe Killa Fonic, căci a reușit să transmită pasiune prin versurile și muzica pe care le realizează, formând un soi de comunitate mică a fanilor pasionați de rap.
Capul de afiș al primei seri a BZM Fest a fost Irina Rimes. După cum scriam și altădată, artista este absolventă a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova (secția Canto Jazz) și a devenit cunoscută în România, în 2016, cu piesa „Visele” – pe care a interpretat-o și pe scena din parcul Marghiloman, alături de „Nu știi tu să fii bărbat”, „Bate, vântule” (feat. Satoshi), „Ultima” ș.a.
Am observat că mulți dintre fanii Irinei Rimes, care îi cântau piesele și o aplaudau cu entuziasm, erau foarte tineri, chiar copii, iar acest aspect m-a bucurat foarte mult, căci și noua generație (îmi permit să o numesc astfel, întrucât eu fac parte din generația Z, iar cei având vârste cuprinse între 0 și 14 ani, acum, în 2024, sunt din generația Alpha) are acces la melodii bune, de calitate, la fel cum am avut și noi, și părinții noștri – aș fi spus că, de la generația MTV încoace, copiii au acces la muzică de calitate, dar nu vreau să întristez pe nimeni. Melodiile Irinei Rimes pot fi considerate, folosind un termen din limba engleză, „catchy”, merg la suflet, iar vocea solistei este inconfundabilă – o pot compara cu vocea minunată a Dorei Gaitanovici (marea absentă de pe main stage-ul BZM Fest), căreia îi doresc tot atât de mult succes la public, pentru că merită.
Voi reveni cu mai multe detalii din celelalte trei seri ale evenimentului.
Victoria-Maria Pripon
0 Comentarii