Ticker

6/recent/ticker-posts

Xandria cu Ambre Vourvahis – între dezamăgire și acceptare

 


Nu cred că trupa Xandria are nevoie de o prezentare prea amplă, întrucât, începând cu anul 1994, și-a creat un mic regat muzical, în care primește fanii genurilor metal simfonic, rock gotic, power metal, rock alternativ și metal progresiv. Toate aceste stiluri se îmbină pentru a crea muzica germanilor de la Xandria, unică pe scena europeană. 

Mă declar de mulți ani fană a formației: dintre toate solistele invitate să colaboreze cu ea, o prefer pe Manuela Kraller, iar albumele mele preferate sunt „Neverworld’s End” (2012, Napalm Records) și „Ravenheart” (2004, Drakkar Records). De aceea, în 2022, când Xandria a anunțat o înlocuitoare pentru Dianne van Giersbergen, pe cântăreața Ambre Vourvahis (jumătate grecoaică, jumătate franțuzoaică), am fost bucuroasă că formația va putea continua să lanseze materiale noi. 


Un an mai târziu, a fost produs primul LP cu Ambre, intitulat „The Wonders Still Awaiting”, unde se observă inflexiunile interesante ale vocii artistei: trece fără prea mari dificultăți de la un stil pop-metal, la note acute (mai joase decât mă așteptam, dar plăcute) și chiar la growl, însă, poate, am rămas puțin dezamăgită audiind primul single al formației în formula actuală, „Reborn”, pentru că solista se axează, de cele mai multe ori, pe soundul pop-metal și doar arareori își atinge adevăratul potențial.

Am avut curiozitatea de a audia creații mai vechi ale trupei, precum „Valentine”, „Nightfall”, „Ravenheart” „Forevermore”, „A Prophecy of Worlds to Fall” ș.a., interpretate live cu noua componență. Este vorba despre înregistrări ale unor concerte care m-au ajutat să îmi fac o idee despre noua (nu neapărat și îmbunătățita) Xandria. Nu aș fi scris acest articol, dacă nu aș fi găsit comentarii (postate de ascultătorii trupei, pe platforme de stream), cum ar fi: „Vocea ei [a solistei, n.n.] s-a îmbunătățit, dar simt că transmit mai multă emoție chitariștii decât ea” etc. Văzând acel scurt feedback oferit de un fan, nu am putut decât să rămân puțin dezamăgită și, parcă, m-a durut inima, dat fiind faptul că, odinioară, Xandria era una dintre cele mai frumoase formații, beneficiind de muzicieni desăvârșiți – inclusiv pe partea de voce.


Poate că ar trebui să o compar pe Ambre cu solistele care au fost înaintea ei la Xandria, dar nu voi face acest lucru, întrucât, după cum menționa și muziciana, cu alte ocazii, are un alt stil de a cânta față de Elisabeth „Lisa” Rodermund (cunoscută și sub numele Lisa Schaphaus, respectiv Lisa Middelhauve), Manuela Kraller, Dianne van Giersbergen și toate celelalte artiste care au făcut parte din formația germană. Dar este evident faptul că unele piese nu au fost compuse pentru vocea ei, aspect care se observa în urmă cu aproape 20 de ani la Anette Olzon când cânta melodiile Tarjei Turunen.

Într-un fel, Ambre este pentru Xandria ceea ce a fost Anette pentru Nightwish – o alegere ambițioasă, interesantă, însă destul de nepotrivită pentru una dintre cele mai cunoscute formații de metal simfonic.

Voi recomanda cu dragă inimă piesele recente ale trupei tuturor fanilor genului pop-metal, dar, dacă doriți să ascultați metal simfonic de calitate, nu v-aș sfătui să mergeți la un concert Xandria în anul 2024. A devenit o formație care, pe partea vocală măcar, se străduiește să semene cu ea însăși.

Victoria-Maria Pripon


Trimiteți un comentariu

0 Comentarii